Malom Kör 30

2024.05.09

Ha jó idő van, akkor május elsejét, a munka ünnepét mindig túrázással töltöm. Idén se volt ez másként, Regina és Zsolt barátaimmal lejártuk a Malom Kör 30-as távját. Hiszen nem volt elég tavaly télen a 20-as,  idén melegben jött a 30-as!

Reggel 7 óra körül indultunk a zebegényi Monarchia Rétesház elől. A kihelyezett QR kód beolvasásával kezdtük meg a túrát.
A 20-as távhoz képest ellenkező irányba kellett elindulnunk, a kilátó felé. Az ébredező településre a lépcsősor megmászása közben tudtunk letekinteni. A dombtetőn egymás mellett kápolna, szobor és trianoni emlékmű is található. Pár lépéssel odébb magasodik a Kós Károly-kilátó. Belőle vagy akár mellőle a Duna kanyarulatát s a túloldalán magasodó Visegrádi-hegységet is megcsodálhatjuk. A fa kilátó elődje egykoron az előbbi emlékműnél állt, 2015 óta a mostani helyén található. Az építmény érdekessége, hogy minden irányból más képét mutatja: lehet akár székelykapu, vagy akár egy bástya is.

A sárga körséta, majd sárga kör jelzését követve továbbra is felfelé haladtunk. Eljutottunk egy szép kilátás pontra, ahonnan a zöldellő hegyek között a szakavatott szeműek észrevehetik a Julianus-kilátót. Keskeny ösvényen, néhol kidőlt fákon átmászva jutottunk le az Ernő-forráshoz. Ez az első megállónk, a rönk asztalok hátulján található QR kódot ne felejtsük el beolvasni.

Nem idéztünk sokat, a forrás és a belőle kifolyó Ernő-patak közelében rengeteg szúnyog él. A nagy méretű rovarok mindenhol repkedtek, gyorsan szedtük a lábainkat. A pataktól elbúcsúzva áttértünk a sárga kereszt jelzésre, amelyhez egy kereszteződésben bal kéz felé kell letérni. Egy mélyúton átsétáltunk, majd hamarosan megérkeztünk a második állomásra, egy kilátóhelyi pihenőhöz. A terasz alatt sziklák magasodnak, óvatosan közelítsük meg a szélét. A kód az esőbeállóban található.

A sárga kereszt jelölést követve haladunk tovább a Kittenberger úton. Az egynyomvonalas, kitett ösvényt időközönként biztosan karbantartják, mert legutolsó látogatásom óta néhány helyen kiszélesítették, illetve kis lépcsőszerű lyukakat ástak, ezzel is segítve az erre túrázókat - köszönjük!

A sok szintmászás közben néhol kicsit megpihentünk, hogy levegőt is tudjunk kapni, ha már a bedugult orrunk nem akart rendesen működni. A Dobozi-orom ponton egy kisebb tízórai szünetet is megengedtünk magunknak.

A Szent Mihály-hegy csúcsa (484 m) felé közeledve immáron a sárga sávos jelzésen haladtunk. Miklós Lili pihenőjénél bevártuk egymást, majd tovább haladva elértük az első geológiai kutatóaknát. A Szent Mihály-nyeregtől a kék sávos jelzést követtük, amely az Országos Kéktúra (OKT) nyomvonala, amelynek köszönhetően innentől sűrűn találkoztunk más erdőjárókkal.

A töbrök mellett elhaladva hamarosan felértünk a Hegyes-tetőn álló Julianus-kilátóhoz (482 m). Megcsodáltuk a Dunakanyart, beszélgettünk más túrázókkal, tartottunk egy kis pihenőt, majd lemásztunk a tető túloldalán.

Innentől már gyorsabbak voltunk, hiszen magunk mögött hagytuk a nap nagy mászásait. A Köves-mezőről kicsivel több mint 4 km után megérkeztünk Törökmezőre. Ezen az újabb állomáson becsekkoltunk a kihelyezett QR kód leolvasásával, majd pontban délben ebédeltünk.

A zöld sávos jelölést követve elköszöntünk a sok embertől. A Szent Gál-földnél átmentünk az aszfaltos út túloldalára, átkeltünk egy kis mezőn, majd a Kóspallagi út aszfaltján átkelve folytattuk utunkat tovább az erdőkben. Egész nap több kisebb-nagyobb kukaccal találkoztunk (Zsolton potyautasként több kilométeren át velünk tartott egy), illetve igyekeztünk megjegyezni, s később is felismerni több virágot: déli méhfű, bíboros kosbor, lila ökörfarkkóró…

A zöld sávos jelzéstől elköszönve a zöld kereszten mendegéltünk tovább, amikor is elérkeztünk a Száraz fák rétjére. Ebbe a helybe egyből beleszerettem: csodálatos a panoráma a Márianoszta és Kóspallag között magasodó hegyekre, illetve a szép, napsütéses időben minden zöld s kék színekben pompázott. Lábunk körül több helyen is szamóca virágzott, néhol pedig hernyók tobzódtak. Pár fa árnyékában lovak pihentek.

A rét túloldalán található útjelző oszlopon vár beolvasásra a negyedik QR kód. Ezt követően a sárga sávos jelzésen haladtunk egészen Kóspallagig. Tempósan sétáltunk, sokat beszélgettünk, s még többet nevettünk. Egy idő után mellettünk folydogál a Kishanta-patak.

Kóspallagon a pirosra festett ABC előtti oszlopon leolvastuk az újabb kódot, a közeli kék kútból hideg vizet nyertünk, s kicsit megszellőztettük lábfejeinket. A továbbiakban újra az OKT jelzéseit követtük.

A Békás-rétet nagyon kedvelem, szerintem minden kéktúrázóban megmarad ez a hely. Nagy mezőgazdasági terület, amely gerincén két jellegzetes fa áll, mögöttük pedig takaros házak. Az egész olyan, mintha a környező hegyek körbeölelnék ezt a mezőt. Szemben velünk a távolban egy épület magasodik az egyik hegyen: ez a Zsitvay-kilátó. Ha pedig figyelmesen körbetekintünk, akkor egy rétet láthatunk: ez a Száraz fák rétje, ahol nemrégiben jártunk.

A Törökmezei-halastó előtt áttérünk a zöld sávos jelzésre, amely a Malom-patak völgyében visszavisz Zebegénybe. Elsétáltunk egy kereszt, majd a Malom kulcsosház előtt is. Itt kelünk át először a patakon, amelyet még két másik átkelés kísér.

Mindannyian többször jártunk már itt, ismerjük a környéket. Tudtuk, hogy közel a cél, ezért tempósan haladunk tovább, gyorsan megelőztünk minden kisebb-nagyobb túrázó csapatot.

Így szintidő előtt meg is érkezünk a célba, vissza a rétesház elé. Átvettük a kézzel készített kerámia érmeinket, a többiek pedig beállnak a rétesre várakozók hosszú sorába.

Kedvelem az instant túrákat, közelebb állnak hozzám, mint a teljesítmény túrák. A Malom Kör különösen jól táblázott, egyértelmű, könnyen követhető. Főleg, ha az embernek itiner karkötője is van, amely segít, hogy mikor melyik jelzésű úton kell haladnia - ezúton is köszönjük Zsolti a meglepetést! :)

Nagyon szeretem a Szent Mihály-hegy környékén a sárgával jelölt utakat: több pazar kilátó pont van, amelyekért meg kell küzdeni, mind oda- s visszafelé menet.

2023 telén a 20-ast, 2024 tavaszán a 30-ast teljesítettem. Ezek szerint 2025 nyarán a 10-es táv vár rám.

Bővebb infó: Malom Kör 30
Útvonal: Zebegény > Kós Károly-kilátó > Ernő-forrás > Dobozi-orom > Szent Mihály-hegy > Julianus-kilátó > Köves-mező > Törökmező > Száraz fák rétje > Kóspallag > Malom-patak völgy > Zebegény