OKT: 15-ös szakasz fele + a Nagy-Kevély (Rozália téglagyár - Kevély-Nyereg)

2020.03.16

Március 15-én elindítottuk az idei túra évadunkat, de tekintettel a jelenlegi koronavírus helyzetre, ki tudja, hogy mikor fogjuk tudni folyatni. Mindenestre nagyobbacska körrel nyitottuk az idei szezont, amelyben habár csak egy fél kék szakaszt tettünk meg, de a túránkat alaposan kibővítettük.

Hármasban elutaztunk a már számunkra ismert Rozália téglagyár pecsételőig - 2 éve pont itt kezdtük el a kéket. Utunk a vasúti töltés mellett vezet, ahol most nem a szokásos fehér-kék-fehér jel mutatja a haladási irányt, hanem az ideiglenesen kihelyezett szalagok. Túránk során szinte mindenhol éppen újra festik a jelöléseket, ezért nem is a kéket kerestük, hanem a szellem jelzéseket (nagy fehér négyzetek jelezték utunkat).

Nagyjából 1 km-t követően elhaladunk két mező között, majd a 10-es úton átkelve találkozunk az első kaptatónkkal, amely végén egy erdei gyalogösvény kezdődik. Ez a Pilisborosjenői Köves-bérc tanösvény kezdete, amely hosszán a kihelyezett táblákon megismerkedhetünk a táj növény- és állatvilágával, illetve az adott hely érdekességeivel is. Nagyjából 80 méter szintemelkedés után a fák és a sziklák között, utunk hirtelen egy balost tesz. Itt érdemes egy kicsit megállni, kinézni a fák ágai közül a tájra, szép kilátás lesz a jutalmunk.

Ezt egy kis sík, majd egy kis lejtő követi, míg végül megmásztuk a 10-es főút és Pilisborosjenő közötti dombot. Elsétálunk a község szélén, egy mező és egy karám után pedig egy kálváriával találkozunk, amellyel szemben szépen kirajzolódik a Kis- és Nagy-Kevély.

A hegyek felé vezető úton mi tettünk egy kis kitérőt, hogy megnézhessük a Teve-sziklát és az Egri vár másolatát. Itt már érződött, hogy ünnepnap és jó idő van, hiszen rengeteg emberrel találkoztunk. Voltak játékos kutyusok is, de meg kell, hogy említsem, hogy sziklára felmászó tacskót most láttam életemben először. Eszméletlen aranyos és ügyes volt. :)

A Teve-szikla több sziklacsoport része, nevét onnan kapta, hogy egy tevére, méghozzá egy dromedárra, vagyis egypúpú tevére hasonlít. Ehhez messzebbről kell megnéznünk, mert közelről nem vehető ki, de elvileg a legszebb képét az égből mutatja, ahol belógó bokrok sincsenek.

Innen szinte minden út az Egri vár másolatához visz. Itt forgatta, Gárdonyi Géza Egri csillagok c. regénye és Nemeskürty István forgatókönyve alapján, Várkonyi Zoltán rendező az Egri csillagok c. filmet. Itt, a makettnél igazán sokan voltak, gyerekhangoktól volt hangos a vár. Egy gyümölcsben gazdag kis ebéd, egy térképellenőrzés és egy kis szusszanás után folytattuk utunkat a kéken.

190-200 méter szintemelkedés megmászása közben elhaladunk a Nagy-Kevély kőfülke alatt, majd nem sokkal utána megérkezünk a Kevély-nyeregre, ahol egy tisztáson, egy fedett pihenőhely melletti fára erősítve megtaláljuk a pecsételőt. Innen szinte szó szerint mindenfelé mennek tovább turista utak.

Mi egy kicsit megálltunk, megnéztük egy régi emlékpad maradványait, amelyről remek rálátást láthattunk a fővárosunkra - számomra csak később derült ki, hogy ez a látvány még szebb is lesz nemsoká.
Az itt kihelyezett tanösvényi állomás tábláján elolvastuk, hogy ezen a tisztáson, 430 méter magasan állt egy turistaház, amely túrázni kedvelő emberek zsákjaiban felhordott alapanyagokból épült fel. A 60 férőhelyes épület 5 év alatt kézzel építették, s 1928-ban készült el. Sajnos, 1992-ben máig tisztázatlan körülmények között az épület porig égett, majd végül 2000-ben eldózerolták.

Innen tovább a piros jelzést követve kezdtük meg a Nagy-Kevély csúcsa felé az utunkat. A nyereg és az első pár száz méter megtétele között nagyon sok hóvirágot lehetett látni, néhol még az ösvény szélén is. A kedves túrázó mindig nézzen a lába elé, nehogy rájuk lépjen.

Az 534 méter magas tetőről pár lépésre található egy kopár rész, amelyről szinte körbe tudunk nézni. Előttünk a főváros és vonzáskörzete terül el, mellette a pilisi erdők és hegyek látképe. A sziklákon elidőzve szívtuk magunkba a napfényt és csodáltunk a gyönyörű panorámát. Mindenféleképpen megérte a kövekkel és sziklákkal tarkított kaptatókon feljönni idáig.

Leereszkedésünk már egy kicsit gyorsabbnak volt érezhető az Ezüst-kevély mentén. Megkerültük a kőbányát, majd visszaértünk Pilisborosjenőre. Fáradtan, éhesen, már nem túl lelkesen, de a tempót nyomva áthaladtunk a falun, vissza az autónkig, ahol már nagyon jól esett mindannyiunknak leülni.

Kék infó: OKT 15
Útvonal: Rozália-téglagyár -> Teve-szikla -> Egri vár másolata -> Kevély-Nyereg -> Nagy-Kevély -> Ezüst-Kevély -> Pilisborosjenő -> Rozália-téglagyár
Km: Körülbelül 20 km (hivatalos, csak kék: 6,7 km)
Szint: Körülbelül 599 m (hivatalos, csak kék: +405 / -105)
Mozgás idő: 4:50
(ismét van mérési hiba, az elején pár egyenes vonallal)