Tisza-tó kör

2023.09.17

Évek óta szerepelt a kerékpáros bakancslistámon a Tisza-tó körbetekerése. Idén szeptember elején végre eljutottunk, és az időzítésünk is tökéletes volt!

Szeptember 5.-e, kedd, kellemes kora őszi időjárás, nem túl meleg napsütéssel. Szezon vége, nincsenek strandolók. Az iskola elkezdődött, nincsenek családok a tó körül. Ezek mind szuper előnyök voltak, biciklissel is csak elvétve találkoztunk, ámbár a büfék többsége emiatt zárva volt. Így is találtunk Tiszafüred elején egy remek helyet (Stég) ahol fel tudtuk tölteni magunkat finom étellel és hideg itallal.

Autóval Poroszlóig mentünk, ahol a Tisza-tavi Ökocentrum közelében parkoltunk. Terveink között szerepelt, hogy ha belefér, megnézzük a kiállítást, de eltekerésztük az időt, így legközelebbre marad a tárlat megtekintése - mert szinte biztos vagyok benne, hogy lesz még legközelebb.

Sarud irányába kezdtük meg a kört, vagy ha úgy jobban tetszik, az óramutató járásával ellentétes irányban. Azért így, mert nem tudtuk előre, hogy a kis kört (kb. 65 km) vagy a nagyot (kb. 90 km) fogjuk teljesíteni, s Tiszafüred és Poroszló között vezet a híd, amely a két kör választójának mondható.

Ha már a híd: 2021-ben az Aktív Magyarország szavazásán ez, a 2020-ban átadott, Poroszló-Tiszafüred kerékpáros híd lett az év kerékpárútja. Tulajdonképpen itt három híd megy egymás mellett: egy vasúti, egy közúti, és a kerékpáros - így a bicikliseknek nyugodtabb és biztonságosabb a tekerés, miközben a kis teraszokon meg is állhatnak gyönyörködni a környezetben.

Nagyon kíváncsiak voltunk a hídra, és a róla látható panorámára, ezért végül a kis kört választottuk. A "kis" elnevezés edzettségi szinttől függően becsapós lehet, mert ez nekünk 66 km lett. Szinte végig a tó körüli töltésen, végig aszfalton (amely néhol régi, emiatt kicsit rázós, de nem vészes) haladhatunk. Mi egysebességes kerékpárokkal voltunk, itt tényleg nem szükséges a váltó, a fékeket is alig használtam. Nagyon sok a bringás pihenőhely, szervíz ponttal és tiszta, konténer illemhelyekkel. Ezekből is érezhető, hogy komolyan figyelnek itt a kerékpáros turistákra. Emellett sok a büfé is, bár hétköznap és ősz révén szinte mind zárva voltak. A jelzések egyértelműek, sok az információs tábla is. Tekerés közben a környezet hamar rabul ejti az embert, ami nem is nehéz, mert utunkat könnyedén belátjuk.

Főként horgászokkal találkoztunk, illetve néhány autóval, akik szintén a töltésen közlekedtek. Meglepetésemre mindig, mindegyik lehúzódott.

A tó környéke csodálatos, hatalmas az állat- és növényvilág, amelyből biciklizve is észrevehető a sok madár, kacsa, szitakötő. Ilyenkor érdekes belegondolni, hogy ez egy mesterséges tó, mégis mennyire sokszínű.

Utunk során még a Kiskörei Vízlépcső volt érdekes pont, amely egyben vízerőmű is. Nemcsak áramot termel, hanem a Tisza-tó vízszintjét is szabályozza. A kerékpárút átvezet rajta, így megállva leleshetünk megnézni a zsilipeket.

Útvonal: Poroszló > Dinnyéshát > Kisköre > Abádszalók > Tiszaörvény > Tiszafüred > Poroszló